blog shbarcelona català   blog shbarcelona español   blog shbarcelona français   blog shbarcelona english   blog shbarcelona russian   blog shbarcelona russian   blog shbarcelona   blog shbarcelona
Administratieve zaken

Waar en hoe inschrijven in Barcelona

nabij de haven van barcelona
Geschreven door Daniella

Wanneer je voor het eerst naar Barcelona verhuist en je van plan bent langere tijd in deze prachtige stad te blijven, is het verstandig bij aankomst een aantal processen te doorlopen, zodat je prettig in de stad kunt wonen.

  • appartementen in Barcelona

Een van deze verplichte processen of procedures is het regelen van je registratie of inschrijving in Barcelona. Middels je inschrijving in het bevolkingsregister kun je namelijk gebruik maken van diverse diensten voor burgers. 

Lees vooral verder in dit artikel van ShBarcelona, want je vertellen je alles wat je moet weten en wat je nodig hebt om je bij de gemeente Barcelona in te schrijven.

Voordelen van je inschrijven in Barcelona

Laten we starten met wat basisinformatie. Het gemeentelijk bevolkingsregister is een overzicht waarin elke gemeente haar inwoners laat inschrijven en laat dus zien wie er precies in haar gemeente woont. De inschrijving is een vereiste procedure voor iedereen die van plan is langer dan 6 maanden in Spanje te blijven. 

De wet stelt het verplicht om je in te schrijven in het register, of je nu Spaans ingezetene of buitenlander bent. Daarnaast is de inschrijving helemaal gratis.

📌 Voor mensen uit de Europese Unie, de Europese Economische Handelszone of Zwitserland is er geen vervaldatum voor de inschrijving. Niet-EU-ingezetenen die geen vaste verblijfplaats in Spanje hebben moeten zich echter elke twee jaar melden en hun inschrijving vernieuwen/verlengen. 
 
hoek van blok in barcelona van boven gezien

Foto via Unsplash

Er zijn diverse voordelen aan je inschrijving bij de gemeente en we zullen er een aantal noemen:

  • Je hebt toegang tot de publieke gezondheidszorg en dit houdt in dat je een zogenaamde tarjeta sanitaria kunt krijgen met daarbij een vaste huisarts in de wijk waar je woont
  • Onderwijs voor minderjarigen
  • Je inschrijven bij een publieke lagere of middelbare school en universiteit
  • Het recht om te stemmen
  • Je rijbewijs halen
  • Hulp en subsidie krijgen
  • Administratieve procedures uit kunnen voeren, zoals trouwen of een auto kopen

Wanneer je uit het buitenland komt en in Spanje gevestigd bent, kun je ook nog andere procedures uitvoeren, zoals je gezin weer herenigen, wat inhoudt dat je je gezin vanuit het buitenand naar Spanje kunt laten overvliegen of de Spaanse nationaliteit kunt aanvragen.

Voor dit soort administratieve handelingen moet je drie jaar lang een empadronamiento (gemeentelijke inschrijving) hebben, zonder dat het document verlopen is. Vergeet daarom niet – zoals we al eerder gezegd hebben en om problemen te voorkomen – je documenten tijdig te vernieuwen.

Ontdek ons vastgoedportfolio

Vereisten voor je inschrijving in Barcelona

Om je in te schrijven in de Catalaanse hoofdstad moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • In de stad wonen
  • Nog niet ingeschreven staan in het bevolkingsregister van Barcelona
inchrijfformulier gemeente barcelona

Foto via Pexels

Diegene die de aanvraag voor de inschrijving kan doen moet meerderjarig zijn en – als iedereen op dezelfde plek woont – kan deze persoon zichzelf en het gehele zin inschrijven. Ben je minderjarig of handelingonbekwaam en wil je je inschrijven in de gemeente Barcelona? Dan moet je bij dit soort procedures een vertegenwoordiger regelen die juridische zaken voor je mag afhandelen.

📌 Heb je meer dan een woonplaats en liggen deze locaties in verschillende gemeenten? Het is dan goed te weten dat je je maar op een plek in het bevolkingsregister kunt laten inschrijven. Dit is de plek waar je gedurende het jaar de meeste tijd bent. 

Vereiste documenten om je in Barcelona in te schrijven

Zodra je je wilt gaan inschrijven heb je een hele rits aan documenten nodig en dit hangt allemaal af van waar je precies woont (en wat voor type woning het betreft) en de plek van de inschrijving. Je hebt vaak de keuze uit je ergens fysiek melden en inschrijven, via internet je inschrijving regelen of per telefoon je laten inschrijven in het register.

In de tabel hieronder vind je alle documenten terug die je in de meeste gevallen mee moet nemen of moet kunnen overleggen:

Inschrijver Benodigde documentatie
Meerderjarigen
  • Van Spaanse afkomst: DNI of paspoort
  • Inwoners van Europa, Zwitserland, Noorwegen, Ijsland of Liechtenstein: verblijfsvergunning, paspoort of ander identiteitsbewijs uit land van herkomst
  • Overigen: verblijfsvergunning of paspoort
Minderjarigen
  • Ouder dan 14 jaar: DNI of paspoort
  • Jonger dan 14 jaar: geboortebewijs of inschrijving in paspoort ouders, DNI of eigen paspoort
  • Ouder dan 14 jaar en uit het buitenland afkomstig: verblijfsvergunning, paspoort of DNI. Wanneer je niet alle documenten over je ouders hebt, moet je een uittreksel uit het geboorteregister of inschrijving in paspoort van ouders kunnen overhandigen.
  • Jonger dan 14 jaar en uit het buitenland afkomstig: inschrijving bij ouders of uittreksel geboorteregister. Hierbij komt nog de verblijfsvergunning of je eigen paspoort.
Vertegenwoordiger
  • Juridische documentatie waaruit blijkt dat je gerechtigd bent om dergelijke procedures of inschrijvingen te mogen uitvoeren
  • Identiteitsbewijs en een kopie hiervan
Soort woning Benodigde documentatie
Huurwoning Hiervoor kun je de volgende gegevens overleggen:

  • Geldig huurcontract (tijdelijk) van minimaal 6 maanden
  • Verlenging van huurcontract
  • Op dit moment niet geldig maar wel te verlengen huurcontract

Wanneer het een permanent huurcontract betreft (voor langer dan 4 jaar), dan moet je het volgende bij je hebben:

  • Laatste betaling van huur met alle gegevens
  • Laatste bewijs van betaling van gas, water of elektriciteit (NIET het abonnement op je mobiele telefoon)
  • Bankgegevens waaruit blijkt dat jij huurt
Eigen woning (bezit) Als jij als hoofdpersoon aangemeld staat bij de Belastingdienst voor Onroerende Zaken hoef je geen enkel document te overleggen. Is dit niet het geval, neem dan de volgende papieren mee:

  • Eigendomsakte
  • Koopcontract van minder dan 1 jaar oud
  • Als het een woning uit een erfenis beteft: bewijs van aanvaarding van de erfenis (bewijs maximaal 1 jaar oud)
  • Nota simple van de notaris dat maximaal 3 maanden oud is

Je kunt hier voor andere situaties de papierwinkel die je moet voorbereiden bekijken, zoals bijvoorbeeld wanneer je je wilt inschrijven bij de gemeente als je gescheiden bent of alleenstaand ouder bent.

Gerelateerd artikel: Wat is er nodig om in Barcelona een woning te huren?

Hoe kan ik me persoonlijk in Barcelona inschrijven?

Wanneer je in Barcelona woont en je persoonlijk wilt gaan melden en inschrijven bij de gemeente, kun je naar het dichtstbijzijnde gemeentekantoor gaan. Het is wel van belang dat je van te voren een afspraak maakt en dat kun je gewoon online via de website van de gemeente Barcelona doen. 

Alle documenten die je meeneemt naar de afspraak moeten origineel en in papieren vorm (afgedrukt, dus niet digitaal) zijn.

afspraak voor inschrijving gemeente

Foto via Pexels

De inschrijving bij de gemeente wordt dezelfde dag nog verwerkt, dus als alles in orde is, kun je het bewijs van inschrijving meteen bij de afspraak meekrijgen. 

📌 Houd er rekening mee dat alle formulieren die je in moet vullen in het Catalaans of Spaans ingediend moeten worden. Heb je iets bij je dat in een andere taal is? Dan moet je op de dag van de afspraak zowel het origineel als een vertaling van het Spaanse consulaat of een officiële vertaler meenemen. 

Hoe kan ik me telefonisch bij de gemeente Barcelona inschrijven?

Wanneer je in Barcelona bent en telefonisch je inschrijving wilt regelen, kan dit via telefoonnummer 010. Hier kun je geholpen worden in het Catalaans, Spaans, Frans of Engels.

Zodra je een verzoek tot inschrijving via de telefoon geregeld hebt, dien je de instructies voor het indienen van documenten te volgen. Je kunt alles via de normale post versturen en hierbij je eigen adres gebruiken. Vanaf het moment dat je gebeld hebt, krijg je een maand de tijd om alle documentatie (inclusief ondertekende aanvraag) aan te leveren.

Vind hier je nieuwe woning en schrijf je in bij de gemeente Barcelona

Hoe kan ik me digitaal bij de gemeente Barcelona inschrijven?

Om je via internet in te schrijven dien je de volgende stappen te doorlopen:

  • selecteer op de website “alta en el padrón” 
  • voeg alle vereiste documenten toe
  • check alle gegevens en onderteken je aanvraag digitaal

Binnen een tijdsbestek van maximaal een maand ontvang je een bevestiging via e-mail en krijg je je bewijs van inschrijving. Druk deze altijd af en bewaar hem goed.

Op de website van de gemeente Barcelona vind je alle details over hoe je je kunt inschrijven bij de gemeente.

Zoals je hebt kunnen lezen is het niet heel ingewikkeld om je bij de gemeente Barcelona in te schrijven. Je moet alleen alle benodigde informatie goed verzamelen en volgens de richtlijnen en naar gelang je persoonlijke situatie indienen. Binnen een mum van tijd heb je je bewijs van inschrijving op zak. Vanaf dat moment kun je van alles genieten dat de gemeente Barcelona te bieden heeft!

Heb jij je al ingeschreven bij de gemeente Barcelona?  Vertel ons hoe jouw inschrijving verlopen is en of je tips hebt!

Over de auteur

Daniella

Daniella schrijft, vertaalt en geniet van Barcelona.

Laat een reactie achter