blog shbarcelona català   blog shbarcelona français   blog shbarcelona castellano   blog shbarcelona russian   blog shbarcelona russian   blog shbarcelona   blog shbarcelona   blog shbarcelona
Kunst en cultuur

Minder is meer – het Duitse paviljoen in Barcelona

Geschreven door Daan

Wanneer je als vakantieganger naar Barcelona komt, of maar voor een paar maandjes in deze stad verblijft, word je vaak overweldigd door alle mooie gebouwen en de sfeer, dat je de echte schatten die de stad herbergt soms overslaat. Het Duitse paviljoen van Ludwig Mies van der Rohe is een van die juweeltjes die je snel mist, omdat ze van buitenaf niet direct zichtbaar zijn voor de bezoeker. Haar geschiedenis is hetzelfde als de geschiedenis van de duizenden andere paviljoens die werden opgetrokken tijdens de Wereldtentoonstellingen. In 1929 probeerde het de aandacht te trekken met een nieuwe, bouwkundige taal, een taal van de voorhoeders van zijn tijd. De omvang en realisatie zijn echter verre van het exhibitionisme van de toenmalige architectuur. Vandaag vertelt ShBarcelona je over het Duitse paviljoen in Barcelona.

Gerelateerd artikel: Top tien monumenten van Barcelona

Duitse paviljoen; juweel van Wereldexpo in 1929

Foto via Visualhunt

De spreuken van Mies (Ludwig gebruikte hij niet) “minder is meer” en “God zit in de details” zijn belichaamd in dit architectonisch juweel. Na de Wereldtentoonstelling werd het door partijen ontmanteld en verkocht. Een initiatief van de gemeenteraad van Barcelona stond de reconstructie toe, die in 1983 is begonnen. In de video van het Duitse paviljoen zie je de grootsheid van de kleine details, trouw gehandhaafd en in de reconstructie verwerkt, die voltooid is in 1986. De ruimtes stromen over in elkaar zonder grenzen, met minimalistische stalen pilaren die een doorlopend dak ondersteunen en de decoratie van de ruimte wordt alleen ondersteund door de kale geometrische symmetrie van de blokken marmer, travertijn en onyx. Minder is meer, omdat alles wordt gezegd door materialen en ruimtes, zonder dat overbodige ornamenten nodig zijn die het oog alleen maar kunnen afleiden.

Foto door Alexander.Hüls via Visualhunt

De ideeën van Neoplasticism (of de Nederlandse artistieke stroming ‘De Stijl‘) zijn voor het eerst weerspiegeld in het paviljoen. Het is een ruimte zonder deuren, zonder kozijnen of ramen. De rijkdom van de materialen wisselden ondoorzichtige panelen af met glazen vlakken en hierdoor stroomt het interieur als het ware door naar buiten. Er is een continuïteit van de ene ruimte naar de andere ruimte. Er zijn geen drempels of hoogteverschillen, die het gevoel van ‘een geheel zijn’ onderbreken of ter discussie stellen. Als je het geluk hebt om een tijdje in Barcelona te mogen wonen, kun je verschillende keren naar het paviljoen gaan om het in al zijn intensiteit te voelen en ervaren. Bij de stichting ‘Mies van der Rohe’ vind je alle informatie met betrekking tot het oorspronkelijke paviljoen, het reconstructieproces en hoe je er komt. Mis de kans niet om jouw verblijf in de Catalaanse hoofdstad te combineren met de oorsprong van de huidige architectuur. Je leert het beter begrijpen en je kunt makkelijk een paar uur doorbrengen in dit prachtige paviljoen, dat vraagt ​​om kalmte en uitnodigt tot reflectie.

Gerelateerd artikel: De meest onbekende musea van Barcelona

Barcelona is zeker een bezoek waard. Je kunt er genieten van dit bouwkundig wonder, dat essentieel is om de architectuur van de twintigste eeuw te begrijpen. Geniet van de sfeer van een stad die haar architectonische erfenis door de eeuwen heen heeft erkend en gewaardeerd.

* Hoofdfoto door kalidoskopika via Visualhunt

Heb je het Duitse paviljoen van Mies van der Rohe al bezocht? Wat vind je er van?

Waardeer dit bericht

Over de auteur

Daan

Daan schrijft, vertaalt en geniet van Barcelona.

Laat een reactie achter